sobota 30. srpna 2008

Spalovač mrtvol

Úžasné psychologické drama. Rozhodně bych to nenazývala hororem a zařazení mezi komedie, které jsem objevila na čsfd, je už hodně mimo, podle mě. Ale třeba jsem to jen nepochopila.
Dneska budu zase pomlouvat bývalou češtinářku. Vyvolala ve mě dojem, že ve filmu Hrušínský oslovuje svou ženu "Něžná" a spaluje své blízké. Tak jsem furt čekala, kdy s tím spalováním začne, a ono se tam zatím odehrálo drama přeměny divného, ale ne nebezpečného člověka v přívržence nacismu, který je ochoten pro Říši i odstranit milovanou manželku a děti.
Krásná ukázka, že zneužít se dá skutečně jakákoli myšlenka, pokud se "dobře" zkreslí.
Pan Kopfrkingl si představoval, že mrtví jsou zachraňováni před utrpením tohoto života. Poučen z knížky o Tibetu, že duše z těla odejde a převtělí se, chtěl spasit své blízké. Zachránit je před utrpením.
Jsem na češtinářku naštvaná, kdyby mě nemystifikovala a já nečekala od filmu krutý horor, nemusela jsem první půlku pročekat. Mohla jsem tušit, že děj bude na začátku nenápadný, jak už to se změnami v lidském myšlení chodí.
PS: Filmu po technický stránce vůbec nerozumím (ne že by to po teoretický stránce bylo lepší), ale nejde si nevšimnout skvělýho střihu. Návaznost jednotlivých scén je fenomenální.
PS2: Jo, stydím se za to, že jsem to viděla až teď. Jenže já a televizní program nejsme kamarádi, tak jsem musela počkat, až to budu mít na DVD nosiči ;-)

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Jo, jo, je to skvělej film!!! A nic si z toho nedělej - taky jsem ho viděl poprvé nedávno. A le rozhodně to stálo za to.